Huolehdi itsestäsi – huolehdit äänestäsi

Stressi ja hermostuneisuus, liian vähäinen uni ja huono fyysinen kunto — Kaikki tämä voi vaikuttaa ääneesi vahingoittavasti.

Sain pari vuotta sitten ystävänpäivänä pilates-ohjaajaltani Tiina Tuovilalta ajatelman. Hän oli leikellyt niitä lappusiksi ja jokainen osallistuja sai omansa. Minulle sattui tulemaan tällainen:

“Self-care is not selfish. You cannot serve from an empty vessel.” – Eleanor Brownn

Tämä osui minulle kuin nappi silmään. Nuorempi lapseni oli vasta vauva tuolloin ja oma jaksaminen oli hyvinkin koetuksella. Saattaapa olla myös, että itselläni on tapana uhriutua ja palvella jopa liikaa muita ennen kuin osaan ajatella omaa jaksamistani. Olin lähtenyt tuonne harrastukseeni pienen huonon omantunnon pistoksen saattelemana, vaikka jo ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen keskusteluissa monesti viljelimme mieheni kanssa sitä ajatusta, että happinaamari täytyy laittaa ensiksi omille kasvoille voidakseen auttaa muita. Tämä idea pääsi unohtumaan kuitenkin turhan monta kertaa. Asian tajuaminen ja toteuttaminen ovat myös kaksi täysin eri asiaa.

Opettelen edelleen pitämään itsestäni huolta niin, että jaksan palvella paremmin muita. Tässä keinoja, jotka olen kokenut tähän mennessä toimiviksi:

  1. Pidä huolta kunnostasi, urheile ja liiku vähintään muutaman kerran viikossa
  2. Nuku riittävästi ja säännöllisesti (alle 7 tunnin yöunilla pärjäävät valehtelevat ja ovat riski ympäristölle)
  3. Vältä puhelimen käyttöä/näyttöä iltaisin klo 20 jälkeen (vaikuttaa unenlaatuun)
  4. Juo kahvia vain aamupäivällä (itselläni kofeiini vaikuttaa yöuniin ja ääneen)
  5. Juo vettä vähintään 2 litraa päivittäin
  6. Meditoi tai keskity syvähengitykseen päivittäin

En usko absoluuttisiin kieltäytymisiin ja tiukkoihin sääntöihin tällaisissa asioissa. Mitä tiukemmat säännöt itselleen laatii, sitä helpommin niistä lipsuu ja lipsuttuaan harmittaa vielä enemmän. Täytyy voida olla myös armollinen itselleen.

Toimiiko sinulle joku näistä hyväksi havaitsemistani keinoista?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *