fbpx

Perhosia vatsassa

Videolla pohdin esiintymisjännitystä ja oireiden lieventämistä. Sama asia tekstinä alla.

Olin menossa kouluttamaan viimeistä ryhmäkoulutusta ennen joulua. Jännitys oli ollut aika suuri sinä aamuna, vatsa oli ollut sekaisin, hengitys tuppasi menemään pinnalliseksi ja ajatukset eivät pysyneet kasassa. Näitä kolmea tapaa käytin itse tällä kertaa jännitysoireitteni lieventämiseen:

  1. Keskityin kertaamaan tulevan koulutuksen asioita.
  2. Pyrin keskittämään huomiotani hengitykseen ja pitämään sen syvähengityksenä.
  3. Tein äänilämmittelyjä samalla koulutukseen valmistautuessani.

Vaikuttaa siltä, että en pääse jännittämisestä koskaan lopullisesti eroon. Olen kuullut, että jos menee toistuvasti samaan jännittävään tilanteeseen, niin oireet voivat poistua jopa kokonaan. Minun työssäni kouluttaminen on sellaista, että tilanteet ovat aina erilaisia, vaikka sinänsä sisällöt voivat olla hyvin samankaltaisia. Osallistujat vaihtuvat lähes joka kerta, en tunne heitä entuudestaan. Myös tilat ovat aina erilaisia. Joskus täytyy improvisoida hyvinkin, saadakseen hommat toimiaan erilaisissa ympäristöissä. Kouluttamisessa on aina pieniä jännitysmomentteja, jotka on vaan hyväksyttävä.

Jos olet kiinnostunut jännittämis- ja esiintymisasioista, niin tule 16. helmikuuta Säkenöivä puhuja –koulutukseen Tampereelle. Koulutuksessa käsitellään muun muassa äänenkäyttöä, esiintymisjännitystä ja nonverbaalista viestintää erilaisilla harjoituksilla ja myös teorian kautta opiskeltuna.

Mietitään näitä asioita siellä yhdessä lisää!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Instagram
YouTube