fbpx

Äänen lämmittely

Puhetyöläisen äänenhuolto, osa 2

Käykö sinulle joskus niin, että ääni ei lähde soimaan helposti, vaan ääneen tulee karheutta ja rosoa, tulee tarve yskiä ja kakistella?

Ääni on hyvä lämmitellä erityisesti aamuisin, jotta saamme yöllä kurkunpäähänkin kertyneet nesteet liikkeelle ja kurkunpään koneiston huippuvireeseen. Äänen lämmittely myös myöhemmin päivällä tehtynä auttaa saamaan äänestä parhaan mahdollisen irti esimerkiksi puhetyössä tai esiintymisessä.

Miten ääni lämmitellään? Auttaako juokseminen tai muu liikunta?

Äänihuulten ja kurkunpään lihasten lämmittelemiseen on olemassa aivan omat lämmittelytapansa. Fyysiset liikuntasuoritteet ennen vaativaa äänenkäyttöä voivat toki jossain määrin lämmittää myös kurkunpään lihaksia ja ovat tietysti hyviä vetreyttämään kehoa, mutta täsmäiskuksi äänihuulten lämmittelyyn suosittelen ääntöharjoituksia hiljaisella voimakkuudella.

Lämmittely lisää äänihuulten verenkiertoa, mikä parantaa niiden toimivuutta ja vähentää kudosvaurioriskiä. Lämmittely myös lisää limantuotantoa kurkunpäässä, jolloin äänentuotto helpottuu (äänihuulet lähtevät värähtelemään helpommin).

Alla pari lämmittelyharjoitusta:

1. Pärinä
– Anna ilman virrata ulos huulten ollessa kevyesti yhdessä siten, että huulet alkavat värähdellä toisiaan vasten.
– Pyri pitämään huulet ja posket riittävän rentoina ja ilmanvirtauksen tasaisena.
– Päristele huulilla pitkiä pätkiä samalla kevyesti ääntäen.
– Äännä ensiksi puhekorkeudelta ja sen jälkeen voit alkaa liu’uttaa ääntä ylös ja alas.
– Voit jopa yrittää päristellä jonkin kappaleen mukaan.
– Voit kokeilla harjoitusta myös r-täryllä.

2. Hyminä
– hymise huulet kevyesti yhdessä ensin puhekorkeudelta aivan kuin alkaisit hyräillä.
– Laita käsi rintakehälle ja tarkkaile samalla resonanssivärähtelyä rinnassa. Resonanssi voi tuntua kutinana myös huulten välissä ja poskissa.
– Ajattele, että suussasi on paljon tilaa.
– Lähde liu’uttamaan hyminää ylös ja alas.
– Voit myös hyräillä mukavaa kappaletta tai säveltää samalla omasi. 😉

Ota äänen lämmittely päivättäisiin rutiineihisi, niin huomaat eron!

Puhetyöläisen äänenhuolto -sarjan seuraavassa osassa käsitellään kehon vaikutusta ääneen.

Ps. Jos aamuisin käheyden lisäksi kurkunpäässä tuntuu kipua ja kuivuutta, kannattaa miettiä, voiko kyse olla refluksioireista.

Kirjoittaja on äänenkäytön ja esiintymisen kouluttaja, vokologi Johanna Leskelä.


Neljä askelta parempaan puheääneen -verkkokurssi

Hyvään puheääneen vaikuttavia asioita pääset harjoittelemaan myös tulevalla Neljä askelta parempaan puheääneen -verkkokurssilla 26.8.2019 alkaen.

Lue lisää!

Neljä askelta parempaan puheääneen