Puhuminen maskin kanssa, osa 3: Lihasten rentoutus

Jos leuan tai kasvojen lihakset tuntuvat kipeiltä tai jännittyneiltä, niitä voi rentouttaa hieromalla. Voit kokeilla VoiceWell- tai VoiceMassage -hoitoja ja myös jotkut fysioterapeutit hierovat purentalihaksia.

Näin voit kokeilla hieroa purentalihaksia myös itse!

  1. Vie kämmenet korville. Avaa suu hieman auki. Pyörittele kämmenen alaosilla poskiluitten alapuolelta kevyellä, lämmittävällä liikkeellä. Tunnustele, missä tuntuu kipeitä kohtia ja viivy siellä hieman pidempään.
  2. Anna suun olla hieman auki ja hiero sormenpäillä kalloa korvien yläpuolelta. Löytääksesi siellä sijaitsevat purentalihakset, voit purra hampaasi yhteen ja tunnustella, missä tuntuu liikettä.
  3. Tällä videolla on ohjattu hieronta suun sisällä -> Youtubeen

Maskin käyttö voi aiheuttaa jännittymiä myös koko ylävartaloon, varsinkin, jos maskin kokee hyvin epämiellyttäväksi. Venyttele siis myös niska, hartiat ja kaula. Muista hengittää rauhallista syvähengitystä venytysten ajan ja pitää ylä- ja alahampaat irti toisistaan.

  1. Vie korva kohti olkapäätä ja anna kaulan lihasten venyä.
  2. Vie pää hitaasti alakautta toiselle puolelle ja jätä korva kohti olkapäätä.
  3. Tuo pää roikkumaan eteen alas omalla painollaan. Puhalla pari kertaa suun kautta ulos, hengitä nenän kautta sisään.
  4. Nosta olkapäät kohti korvia ja jännitä. Sitten rentouta ja havainnoi, miltä tuntuu rennot hartiat. Toista muutaman kerran.
  5. Nosta leuka kohti kattoa. Laita kädet rintakehälle ristiin siten, että peukalot ovat solisluitten alapuolella. Vie päätä hitaasti puolelta toiselle. Viivy hetki paikoissa, jotka kaipaavat venytystä. Lopuksi tuo leuka keskelle ja laske sitten leuka alas.

Kirjoittaja on FM vokologi Johanna Leskelä

Photo by Angélica Echeverry on Unsplash


Liity Soiva Coachingin Sisäpiiriin, niin saat sähköpostiisi ajankohtaista ja hyödyllistä tietoa ja tarjouksia äänenkäyttöön ja esiintymiseen liittyen.