fbpx

OSA 3

Tervetuloa kolmannen opiskelukerran materiaaleihin!

Alla on kerrottu tämän kerran opiskeluaiheet ja arvioitu verkkomateriaalin läpikäymisen kesto.

OsioAiheKesto
Teams-koulutusPuheänen ilmaisuvoima, voimakas ääni, haastavat tilanteet.1 h 40 min
TeoriaPuhenopeus
Artikulaation harjoittaminen
Äänenhuolto etätyössä
4 min
HarjoituksetKertausta
Artikulaatioharjoitukset
Tekstiharjoitus
35 min
Oppimispäiväkirja2 min
Extrat2 min
Yhteensä2 h 23 min

TEAMS-KOULUTUS 31.3.2020 KLO 12.15 ALKAEN

Alla on tallenne kolmannen kerran Teams-koulutuksen yhteisestä osuudesta. Jos kuuntelet koulutusta kuulokkeilla, varaudu voimakkaisiin ääniin teoriaosuuden keskivaiheilla.

Täältä voit tulostaa tai ladata koneellesi talteen kolmannen opetuskerran diat.


TEORIA: Artikulaatio ja äänenhuolto etätyössä

Artikulaatio-osio myös kuunneltavissa:


Paras tilanne puheen ja äänen tuotossa on, kun puhujan on helppo tuottaa ja välittää viestinsä ja kuulijan ei tarvitse pinnistellä kuullakseen sitä tai saadakseen siitä selvää. Tähän voidaan vaikuttaa muun muassa kiinnittämällä huomiota artikulaatioon.

Meillä on jokaisella persoonallinen puherytmimme ja puhenopeus on myös hyvin yksilöllistä. Jotkut ovat tottuneet puhumaan todella nopeasti ja kyllästyvät, kun joutuvat kuuntelemaan hitaampirytmistä puhujaa. Toiset taas vastaavasti puhuvat ja kuuntelevat mieluummin hieman nopeampaa puhetta. Yleensä kultainen keskitie on tässä(kin) asiassa hyvä.

Jos ongelmana on liian nopea puhetapa, puhuja ei välttämättä havaitse tätä itse. Eräällä kurssilaisellani oli mielessään aina ajatus siitä, että oli puhuttava nopeasti, jotta muut eivät ehdi kyllästyä. Hänen puheensa puuroutui tästä syystä vaikeasti tulkittavaksi. Kun hän rauhoitti hieman puhettaan, äänestä tuli kauniisti soiva ja miellyttävän selkeä. Hidastus ei ollut kovinkaan suuri, mutta kaikki kuulijat tekivät saman huomion muutoksesta. Puhetta oli selvästi miellyttävämpi kuunnella ja kuulijat kiinnostuivat asian sisällöstä ja pääsivät aiheeseen mukaan paremmin kuin silloin, kun keskittyminen meni siihen, että sai puheesta selvää ja pysyi perässä.

Joillakin voi olla tiettyjä hermostollisia ongelmia, jotka voivat vaikuttaa artikulaatiota vaikeuttavasti, kuten sokeltaminen. Heille artikulaation treenaaminen ei välttämättä auta paljoa. Myös sokeltaja voi kuitenkin joissain tapauksissa hyötyä puhenopeuden tietoisesta hidastamisesta.

Vinkki! Saadaksesi tietää, onko itselläsi hyvä puhenopeus, suosittelen äänittämään omaa puhettasi ja kuuntelemaan sitä mahdollisimman objektiivisesti. Voit myös kysyä mielipidettä asiasta ystäviltäsi tai läheisiltäsi.

Artikulaatiolihasten harjoittaminen

Äänteet tuotetaan artikulaatioelinten avulla ääntöväylässä. Artikulaatioelimiä ovat kieli, huulet ja kitapurje.

Artikulaatioelimet ovat lihaksia siinä missä muutkin kehon lihakset, joten niitä voidaan halutessa treenaata paremmin toimiviksi. Artikulaatiota voidaan myös helpottaa ottamalla huomioon kehon asento ja rentous sekä esimerkiksi leuan avaaminen riittävän suureksi.

Artikulaatiossa kannattaa huomioida myös se, että suun liike on nimenomaan ylös-alas -suuntainen, eikä esimerkiksi leviä poskiin. Artikulointia yritetään joskus selkiyttää sillä, että varsinkin e- ja i-ääneiden kohdalla levitetään suuta kohti korvia. Tämä voi vaikuttaa kuulijasta/katselijasta jopa irvistelyltä sekä aiheuttaa turhia jännittymiä puhujan poskilihaksille. Jos tunnet poskilihastesi kiristyvän harjoittelussa, ota avuksesi peili ja tarkkaile, etteivät nuo laveat vokaalit pääse liikaa levenemään poskien suuntaan. Puhuessa paras ilme on niin sanottu hölmö ilme, jolloin kasvot ja posket pysyvät rentoina.

Vinkkejä äänenhuoltoon etätöissä

Pulmia:

  • Ääni väsyy pitkään etäyhteyksillä puhuttaessa
  • Palan tai kivun tunne kurkussa
  • Rykimisen ja yskähtelyn tarve
  • Ääni särkyy tai katoaa

Ääniergonomisia vinkkejä:

  • Lämmittele ääni ennen työpäivää ja tee palauttavia harjoituksia työpäivän jälkeen
  • Kuvittele, että keskustelukumppani istuu pöydän toisella puolella, ei mikrofonissa
  • Pidä hyvä asento (selkä pitkänä, niska selän jatkeena, olkapäät alhaalla ja rentona)
  • Vältä pään kiertoasentoja sivuille
  • Vältä leuan nostamista ylös tai laskemista liian alas
  • Sulje meluavat laitteet ympäriltä, jos mahdollista
  • Siirry pois taustamelua aiheuttavien laitteiden viereltä tai siirrä laitteet muihin tiloihin
  • Pidä ovet ja ikkunat suljettuina, jos niistä kantautuu melua
  • Puhdista huriseva tietokone pölystä
  • Siivoa pölyt työympäristöstä
  • Muista vaihtaa asentoa tai pidä yllä pientä liikettä (lihakset voivat jämähtää sekä istuessa että seistessä)
  • Rentouta keho esimerkiksi hengityksen avulla
  • Tee niska-hartiajumppaa kerran päivässä

HARJOITUKSET

Nähin harjoituksiin kannattaa varata aikaa noin kolmekymmentä minuutta.

Tee alkuun seuraavat harjoitukset:

  • Rentouta kasvot hieromalla purentalihaksia.
  • Rentouta leukaa
    • Ravistele päätä niin, että posket ja huulet hölskyvät ja päästä samalla ääntä.
    • Laita kädet yhteen vartalon edessä ja ravista käsivarsia. Päästä samalla ääntä. Anna leuan rentoutua ja hölskyä.
  • Rentouta kasvojen lihakset naputtelemalla sormenpäillä otsasta leukaan saakka.
  • Venytä ylähuuli.
  • Ilme isoksi ja naama ruttuun.
  • Laita kädet vatsalle ja tarkastele hengityksen liikettä. Hengitä omaan tahtiin nenän kautta sisään ja ulos.
  • Päristele huulilla samalla ääntäen ensin puhekorkeudelta, sitten liu’uttaen eri korkeuksille.
  • Hymise käsi rintalastan päällä, tunne resonanssi rinnassa.

Artikulaatioharjoitukset

Artikulaatioharjoitukset 1: Kielijumppa, kesto 3:37

Artikulaatioharjoitukset 2: Huulijumppa, kesto 1:03

Artikulaatioharjoitukset 3: Kitapurje, kielenkärki ja huulet, kesto 2:15

Artikulaatioharjoitukset 4: Lause, kesto 1:30

Tekstiharjoitus: Miten on mahdollista hidastaa ja selventää?

1. Yritä ajatella puhuessasi, että sinulla e i o l e k i i r e m i n n e k ä ä n  ja että jokainen sanasi on tarkoitettu kuultavaksi.
2. Kiinnitä huomiota vokaalien kestoon. Useimmiten kiireisesti artikuloidessamme vokaalit, erityisesti pitkät vokaalit, tuppaavat jäämään hieman lyhyiksi. Tällöin puheesta tulee helposti konsonanttipuuroa.
3. Sano sanat ja lauseet loppuun saakka. Monesti nielaisemme kiireessä ja epähuomiossa sanojen ja lauseiden loppuja. Kun kiinnität huomiota siihen, että jokainen äänne tulee sanoissa kuuluville, puhe ei voi olla epäselvää. Kiinnitä huomiota esimerkiksi televisiojuontajien puheeseen. Jopa viimeiset monikon t-kirjaimet on mahdollista saada puheeseen mukaan, kun tahti ei ole päätä huimaava, vaan sopivan rauhallinen.
4. Kaariajattelu. Jotakuta saattaa helpottaa ajatus siitä, että lauseet ovat kuin sateenkaaria, ne alkavat ensimmäisestä sanasta ja kaaren toisessa päässä on viimeisen sanan viimeinen äänne.

Testaa ja lue tuttu teksti edellä mainittujen ajatusten mukaisesti.

”No, kaikella on tarkoituksensa. Aina kun jotain tapahtuu, se johtuu kaikista muista asioista, joita maailmassa tapahtuu. Aina kun tekee päätöksen, ei olisi voinut tehdä mitään muuta, koska ihminen on mikä on ja kaikki aikaisemmat tapahtumat saivat tekemään juuri sen päätöksen. Ei siis ole mitään syytä katua mitään.” 
(Helen Fielding: Olivia Joules ja ylivilkas mielikuvitus)


OPPIMISPÄIVÄKIRJA

  1. Mitä opit kolmannella opetuskerralla?
  2. Mitkä opit kurssin aikana olivat sinulle erityisen hyödyllisiä?
  3. Tee itsellesi suunnitelma äänenhuollon rutiineista, joita voit tulevaisuudessa noudattaa. Kerro myös läheisillesi näistä rutiineista varsinkin, jos aiot säästää tai palauttaa ääntäsi äänilevolla.

EXTRAT

Tarkat artikulaatiopaikat: https://fl.finnlectura.fi/verkkosuomi/Fonologia/sivu132.htm


KIITOS KUN OLIT MUKANA KURSSILLA!

Anna vielä palautetta kurssista näiden ohjeiden mukaan.

Hyviä äänipäiviä toivottaen,

Johanna