fbpx

OSA 3

Tervetuloa kolmannen opiskelukerran materiaaleihin!

Alla on kerrottu tämän kerran opiskeluaiheet ja arvioitu verkkomateriaalin läpikäymisen kesto.

OsioAiheKesto
Teams-koulutusPuheänen ilmaisuvoima ja haastavat tilanteet. Lataa teoriadiat täältä.
HarjoituksetKertausta
Artikulaatioharjoitukset
Tekstiharjoitus
35 min
Oppimispäiväkirja2 min
Extrat2 min
Yhteensä39 min

KOLMAS OPETUSKERTA

Täältä voit tulostaa tai ladata koneellesi talteen kolmannen opetuskerran diat.

HARJOITUKSET

Nähin harjoituksiin kannattaa varata aikaa noin kolmekymmentä minuutta.

Tee alkuun seuraavat harjoitukset:

  • Rentouta kasvot hieromalla purentalihaksia.
  • Rentouta leukaa
    • Ravistele päätä niin, että posket ja huulet hölskyvät ja päästä samalla ääntä.
    • Laita kädet yhteen vartalon edessä ja ravista käsivarsia. Päästä samalla ääntä. Anna leuan rentoutua ja hölskyä.
  • Rentouta kasvojen lihakset naputtelemalla sormenpäillä otsasta leukaan saakka.
  • Venytä ylähuuli.
  • Ilme isoksi ja naama ruttuun.
  • Laita kädet vatsalle ja tarkastele hengityksen liikettä. Hengitä omaan tahtiin nenän kautta sisään ja ulos.
  • Päristele huulilla samalla ääntäen ensin puhekorkeudelta, sitten liu’uttaen eri korkeuksille.
  • Hymise käsi rintalastan päällä, tunne resonanssi rinnassa.

Artikulaatioharjoitukset

Artikulaatioharjoitukset 1: Kielijumppa, kesto 3:37

Artikulaatioharjoitukset 2: Huulijumppa, kesto 1:03

Artikulaatioharjoitukset 3: Kitapurje, kielenkärki ja huulet, kesto 2:15

Artikulaatioharjoitukset 4: Lause, kesto 1:30

Tekstiharjoitus: Miten on mahdollista hidastaa ja selventää?

1. Yritä ajatella puhuessasi, että sinulla e i o l e k i i r e m i n n e k ä ä n  ja että jokainen sanasi on tarkoitettu kuultavaksi.
2. Kiinnitä huomiota vokaalien kestoon. Useimmiten kiireisesti artikuloidessamme vokaalit, erityisesti pitkät vokaalit, tuppaavat jäämään hieman lyhyiksi. Tällöin puheesta tulee helposti konsonanttipuuroa.
3. Sano sanat ja lauseet loppuun saakka. Monesti nielaisemme kiireessä ja epähuomiossa sanojen ja lauseiden loppuja. Kun kiinnität huomiota siihen, että jokainen äänne tulee sanoissa kuuluville, puhe ei voi olla epäselvää. Kiinnitä huomiota esimerkiksi televisiojuontajien puheeseen. Jopa viimeiset monikon t-kirjaimet on mahdollista saada puheeseen mukaan, kun tahti ei ole päätä huimaava, vaan sopivan rauhallinen.
4. Kaariajattelu. Jotakuta saattaa helpottaa ajatus siitä, että lauseet ovat kuin sateenkaaria, ne alkavat ensimmäisestä sanasta ja kaaren toisessa päässä on viimeisen sanan viimeinen äänne.

Testaa ja lue tuttu teksti edellä mainittujen ajatusten mukaisesti.

”No, kaikella on tarkoituksensa. Aina kun jotain tapahtuu, se johtuu kaikista muista asioista, joita maailmassa tapahtuu. Aina kun tekee päätöksen, ei olisi voinut tehdä mitään muuta, koska ihminen on mikä on ja kaikki aikaisemmat tapahtumat saivat tekemään juuri sen päätöksen. Ei siis ole mitään syytä katua mitään.” 
(Helen Fielding: Olivia Joules ja ylivilkas mielikuvitus)


OPPIMISPÄIVÄKIRJA

  1. Mitä opit kolmannella opetuskerralla?
  2. Mitkä opit kurssin aikana olivat sinulle erityisen hyödyllisiä?
  3. Tee itsellesi suunnitelma äänenhuollon rutiineista, joita voit tulevaisuudessa noudattaa. Kerro myös läheisillesi näistä rutiineista varsinkin, jos aiot säästää tai palauttaa ääntäsi äänilevolla.

EXTRAT

Tarkat artikulaatiopaikat: https://fl.finnlectura.fi/verkkosuomi/Fonologia/sivu132.htm


KIITOS KUN OLIT MUKANA KURSSILLA! PYYDÄMME SINULTA PALAUTETTA.

Voit vastata lyhyeen kyselyyn klikkaamalla alla olevaa painiketta.

Hyviä äänipäiviä toivottaen,

Johanna